Tartu Noorsootöö Keskuses on lemmikloomad tihedad külalised: Annekeses peamiselt Jack Russelli terjer Jessa, Lillekeses Pinto, teistes keskustes veel näiteks basenji Maze. Hiljuti külastas meid Autovabaduse puiesteel lugemiskoer Yohanna, kuid külas on käinud ka noorte enda lemmikud ja mõnel koolivaheajal on oma eksootilisi loomi käinud tutvustamas bioloog Mirjam Zautina.
Lemmikloomade positiivset mõju töökeskkonnale ja lastele-noortele on kinnitanud mitmed uuringud. Näiteks aitab lemmikloom töökeskkonnas tõsta töötajate tuju ja toetab nende omavaheliste sidemete loomist (Atla, 2020). Täheldatud on ka suuremat kaasatust ning pühendumist tööle (Hall ja Mills 2019, 10). Laste ja noorte puhul on oluline märkida, et lemmikloovad võivad aidata kaasa nende tervislikule arengule (Endenburg ja van Lith, 2011). Purewal jt (2017) on täheldanud lemmikloomade positiivset mõju laste ja noorte emotsionaalsele, käitumuslikule, hariduslikule ning sotsiaalsele arengule.
Annekese noortekeskuses on noorsootöötajad märganud Jack Russelli terjeri Jessa ja keskuse sihtrühma näitel, et lemmikloom on aidanud noortel selgemalt mõista piiride tunnetamist, aidanud ületada hirme ja parandada eneseväljendusoskust. Noortel on koera abil lihtsam eakaaslastega suhtlust alustada, kasutades lemmikut ühise jututeema lähtepunktina või temaga mitmekesi mängides. Seejuures pole vahet, kas noored räägivad ühist keelt või mitte, nii et Jessa on olnud suureks abiks eri rahvuste lõimumisel. Lemmikuga õues käimist võtavad noored sageli auhinna, mitte kohustusena.
Kasutatud allikad:
Atla, H. (2020). Koerasõbraliku personalipraktika positiivsed ja negatiivsed aspektid. [Magistritöö, Tallinna Tehnikaülikool]. Digikogu. https://digikogu.taltech.ee/et/Item/cfc29b34-8ed9-47bb-a096-09c77531ff2f
Endenburg, N., & van Lith, H. A. (2011). The influence of animals on the development of children. The Veterinary Journal, 190(2), 208-214.
Hall, S. S., Mills, D. S. (2019). Taking Dogs Into the Office: A Novel Strategy for Promoting
Work Engagement, Commitment and Quality of Life. Frontiers in Veterinary Science, 6 (138). DOI: 10.3389/fvets.2019.00138
Purewal, R., Christley, R., Kordas, K., Joinson, C., Meints, K., Gee, N., & Westgarth, C. (2017). Companion animals and child/adolescent development: A systematic review of the evidence. International journal of environmental research and public health, 14(3), 234.