Paljud ei tea, et noortekeskuse üks kõige ägedamaid klubisid on kokandusklubi. Esmapilgul võib tunduda, et seal ei ole midagi erilist – lihtsalt söögi tegemine ja söömine. Kuid tegelikkuses peitub kokandusklubis palju rohkem. Loe üheksat põhjust, mida noored saavad, õpivad kokandusklubi tegevuste kaudu:
1. Rahatarkus
Kokandusklubi tegevuste käigus õpivad noored, mis on eelarve, säästmise nipid, hinnavõrdlus ja toodete kvaliteet. Arutame ka selle üle, kas kõige soodsam toode on kasulik tervisele või pigem osta natuke kallim, aga kvaliteetsem. Ja ka vastupidi, kas kallim toode on alati parem odavamast tootest? Esmapilgul soodne hakkliha peale kilohinna vaatamist on kokkuvõttes kallim. Noored õpivad koostama ostunimekirju ja võrdlema hindu, et valmistada mitmekesist ja tervislikku toitu kindla eelarve piires.
2. Digioskuste arendamine
Retseptide otsimine internetist võib tunduda lihtne, kuid tulemuste hulgast parima valimine nõuab oskusi. Kokandusklubis õpivad noored hindama allikate usaldusväärsust ja valima sobivaid retsepte. Lisaks praktiseeritakse meeskonnatööd digitaalsete kanalite kaudu, kus üks noor jagab retsepti ja teised peavad selle järgi toitu valmistama. Selline tegevus arendab suhtlemisoskust ja digipädevust.
3. Toimetulek, keskkonnahoid ja loovus
Klubis kasutame ka toidujääke, et valmistada uusi roogasid. Noored õpivad, kuidas toitu säilitada, “parim enne” kuupäevade kontrollimist ning loovust toidu valmistamisel, kasutades olemasolevaid koostisosi. Näiteks, kui kappi on jäänud veidi pastat ja mõned köögiviljad, saavad noored koos loovalt mõelda, kuidas neist midagi maitsvat valmistada. Söögivalmistamise käigus tuleb ka prügi sorteerimist õppida. Mis pakend kuhu läheb, kuhu lähevad kartulikoored ja toidukaalu tühi patarei? See arendab nende keskkonnateadlikkust ja toimetulekuoskusi.
4. Eksklusiivsed toidud
Noored saavad võimaluse proovida kallimaid ja teistsugusemaid retsepte, mida nad tavaliselt ei julgeks proovida, nagu roosad pannkoogid või tomatigaletid. Selline kogemus laiendab nende maitsemeeli ja julgustab proovima uusi asju, mis muidu tunduksid liiga keerulised või eksootilised.
5. Omaalgatus
Klubis julgustatakse noori ise retsepte valima ja teisi õpetama. Nad jagavad oma oskusi ja valmistavad koos mitmesuguseid roogasid, näiteks tšeburekke, pannkooke, pasta carbonarat, kiievi kotlette ja veel palju muud. See arendab ja toetab nende juhtimisoskusi ja julgust võtma initsiatiivi.
6. Ohutus ja hügieen
Toidu valmistamine hakkab alati käte pesust! Elementaarne, aga peab mõnikord meelde tuletama, et on vaja tööpinda hoida puhtana ja hügieen on köögis väga oluline. Peale hügieeni on samuti vajalik ja tähtis teada, osata ja õpetada kuidas ohutult kasutada köögivahendeid, nt avada ahi, et mitte kõrvetada saada, koorida, lõigata köögivilju, et näpp jääks terveks jne.
7. Kultuuride avardamine
Kokandusklubis tutvutakse erinevate rahvuste toitudega. Noored saavad teadmisi nii oma kui ka teiste kultuuride köökidest. Oleme valmistanud toite näiteks Eesti, Itaalia, Ungari, Serbia, Udmurdi, Ukraina ja Iisraeli köökidest. See avardab nende maailmapilti ja rikastab kultuurilist teadlikkust.
8. Meeskonnatöö ja sõprus
Koos kokkamine nõuab rollide jagamist, kokkulepete tegemist, ajaplaneerimist ja omavahelist suhtlemist. Noored õpivad, kuidas teha koostööd, jagada ülesandeid ja leida kompromisse. Näiteks võib üks noor vastutada poeskäigu eest, teine valmistab koostisosi, kolmas küpsetab ja neljas koristab tööpinda. Koos tegutsemine tugevdab sõprussidemeid ja arendab meeskonnatööoskusi.
9. Matemaatika
Kokandusklubis kasutatakse igapäevaselt matemaatikat. Noored õpivad mõõtma, kaaluma, liitma ja lahutama, samuti leidma alternatiivseid lahendusi, kui kaal või mõõtühikud puuduvad. Näiteks, kui retsept nõuab teatud kogust jahu, kuid kaalu pole käepärast, õpitakse kasutama tassimõõtu ja arvutama koguseid ümber. See arendab nende praktilisi matemaatikaoskusi.
Kokkuvõttes võib öelda, et kokandusklubi on noortele suurepärane võimalus õppida ja areneda. Lihtsa tegevuse käigus õpitakse palju eluks vajalikke oskusi – koostöö, juhtimine, argumenteerimine, aja planeerimine, vastutuse võtmine ja muidugi söögi valmistamise oskus.