Seksuaaltervis – teadlikkus, mis toetab turvalist ja tervet arengut

Seksuaaltervise teemade käsitlemine on oluline osa iga noore arengust. See ei tähenda ainult
teadmisi keha arengust, vaid ka arusaamist suhetest, piiridest, nõusolekust, enesehinnangust ja
turvalisusest. Uuringud näitavad, et noored, kes on saanud vanusele vastavat seksuaalharidust,
oskavad teha teadlikumaid ja turvalisemaid otsuseid ning pöörduvad vajadusel julgemalt abi
saamiseks (UNESCO, 2018).

Oluline on alustada seksuaaltervise õpetamist juba varases eas – näiteks lasteaia- ja
algkoolilapsena. Mida varem õpib laps tundma oma keha, isiklikke piire ja suhtlemise
põhitõdesid, seda paremini oskab ta end kaitsta, kui midagi on valesti. Varajane õpetus aitab ka
normaliseerida arutelusid keha ja tunnete teemal, vältides häbi ja valeinfot. Uuringud näitavad,
et vanusele vastav seksuaalharidus aitab ennetada väärkohtlemist ja tugevdab laste usaldust
täiskasvanute vastu (Kenny & Wurtele, 2012).

Samuti on väga oluline, et lastega räägitaks kehaosadest õigete anatoomiliste nimetustega –
näiteks “peenis”, “vagiina” või “vulva”. See aitab lapsel paremini oma keha mõista ning annab
talle sõnad, et kirjeldada, kui midagi on valesti või kui ta kogeb midagi ebamugavat. Õigete
terminite kasutamine vähendab ka väärkohtlemise riski – uuringud on näidanud, et lapsed, kes
oskavad oma keha õigete sõnadega kirjeldada, on väiksema tõenäosusega seksuaalse
väärkohtlemise ohvrid (Johnson, 2004; American Academy of Pediatrics, 2021).

Noortekeskused saavad pakkuda turvalist keskkonda, kus noored saavad küsida küsimusi ja
arutada seksuaaltervisega seotud teemasid ausalt ja hinnanguvabalt. Ka vanematele pakutakse
tuge, et avatud ja toetavad vestlused saaksid alata juba kodus. Terviklik seksuaalharidus ei riku
lapsepõlve – see tugevdab noore enesekindlust, aitab ennetada väärkohtlemist ning toetab
vaimset ja füüsilist heaolu.

 

Kasutatud allikad:

UNESCO. (2018). International Technical Guidance on Sexuality Education: An
evidence-informed approach.

Kenny, M. C., & Wurtele, S. K. (2012). Children’s abilities to recognize boundary violations in
simulated encounters. Child Abuse & Neglect, 36(6), 438–447.

Johnson, T. C. (2004). Helping children with sexual behavior problems: A guidebook for
professionals and caregivers. Wood ‘N’ Barnes Publishing.

American Academy of Pediatrics. (2021). Talking to Children About Their Bodies.

Eesti Seksuaaltervise Liit. (ESTL).

ESTL

Tervise Arengu Instituut. (TAI).
https://www.tai.ee

uudised:

Noorsootöötaja Julia Barsukova: oma elupuu kasvatamine tuleb kasuks

Tahan teiega jagada ühte meetodit, mis on põnev ja kasulik ning sobib nii noortele kui ka noorsootöötajatele eneserefleksiooniläbiviimiseks.  Õppisin seda rahvusvahelisel koolitusel “Mindful Bridges”, mis toimus 07.-13.09. Portugalis ja tundus väga väärt meetod avastamaks iseennast.  Meetodi autoriks on narratiivteraapia spetsialist ja kogukonnapraktik Austraalia Dulwich Keskusest David Denborough, kes kirjeldas seda oma raamatus “Retelling the Stories of Our Lives: Everyday Narrative Therapy to Draw Inspiration and  Transform Experience” elupuu nime all (“The Tree of Life”). Meetod sai täiendatud  Zimbabwe psühholoogi ja narratiivterapeuti Ncazelo Ncube-Mlilo poolt ning seda populariseeris jutuvestjast blogija Nathan B. Weller. Elupuu meetodit kasutatakse toetamaks inimesi, kes on kogenud traumeeriva olukorra (sõda,

Loe rohkem »

Malevasuvi on joone alla saanud!

Malevasuvi on taas läbi saanud ning on kokkuvõtete tegemise aeg. Oli taaskord värvikas malevasuvi, mille saab kokku võtta ühe malevlase sõnadega: “See oli minu esimene malevasuvi ja see oli nii lahe. Väga meeldis!”  Malevakorraldajatena on meie suurimaks sooviks, et saaksime igal aastal võimalikult suurele arvule malevakogemuseta noortele nende esimest maleva-ja

Loe rohkem »

Lillekese kunstiteosed

Igal sügisel põimime noortekeskuse tegevustesse sisse loodust ja selle ilu. Septembri lõpp ja oktoobri algus on imeline aeg, mil õues käia, linnas ringi jalutada ja loodust nautida. Üheks iga-aastaseks tegevuseks Lillekese noortetoas on mahalangenud puulehtede trükikunst. See tähendab, et alustuseks lähme noortega õue ja otsime mahalangenud puulehti. Noor valib endale

Loe rohkem »

Liikuma kutsuvad Jogentaga kool ja Anne noortekeskus

Juba varsti, 2.-8. oktoobril, on kõigil vähemalt 14-aastastel Tartu linna elanikel või Tartus koolis käijatel võimalik oma hääl anda kaasava eelarve hääletusel.  Sel aastal osaleme kaasava eelarve hääletusel ideega nr 9 – “Liikuma kutsuvad Jogentaga kool ja Anne noortekeskus”.  ❓ Miks toetada just meie ideed?  Anne noortekeskuse ja Jogentaga kooli

Loe rohkem »

Kord ja kohus

Ilmatsalu noortekeskuses leidub rohkelt väikeseid konkusid ja nurgataguseid, mis on täis põnevaid mänge ja materjale. Aastate jooksul on need aga vaikselt kuhjunud, unustusse vajunud ja loonud omaette kaose. Eelmisel nädalal saabusid meie vaprad sangarid – malevlased –, et tuua korda sinna, kus seni valitses segadus. See oli nädal täis sagimist,

Loe rohkem »

Tartu Noorte Töömaleva noored riigikaitse laagris!

Tartu Noorte Töömaleva noored võtsid esimest korda osa õpilasmalevatele suunatud riigikaitse teemalisest programmist.   “Riigikaitse ÕM 2025” on Sihtasutuse Õpilasmalev koordineeritav eriporjekt, mis viiakse läbi tänu Riigikaitse rügemendile ja Kaitseministeeriumi toele, kus töökasvatuslikule õpilasmaleva formaadile lisandub riigikaitseõpetus.  Tartu Noorte Töömaleva riigikaitse rühmade noored võtsid osa programmi teisest vahetusest, mis toimus 16.-20.07.2025. Programmi

Loe rohkem »

Rahvusvaheline noortepäev Lille noortekeskuses – vihma, päikese ja hea tujuga

12. augustil tähistati üle maailma Rahvusvahelist noortepäeva – ÜRO eestvedamisel loodud tähtpäeva, mille eesmärk on tõsta esile noorte rolli ühiskonnas ning pöörata tähelepanu nende vajadustele ja võimalustele. Lille noortekeskuses peeti selle puhul meeldejääv pidu, kus korraldustiimis olid sel aastal esindatud nii noorema (7–11) kui ka vanema (12–19) vanuserühma noored. Igal

Loe rohkem »